چه لباس هایی را نباید با ماشین لباسشویی شست؟ {لیست کامل} | پاکلین
header

چه لباس هایی را نباید با ماشین لباسشویی شست؟ {لیست کامل} | پاکلین


ورود این لباس ها به درون لباسشویی ممنوع

2019/10/30    خانه داری    یک نظر

پاکلین آموز اگر بگوییم که ماشین های لباسشویی یک اختراع بزرگ بوده، بی‌راه نگفته‌ایم. لباس‌های کثیف از یک طرف واردش می‌شوند و بعد از مدت کوتاهی تمیز و خوش‌بو بیرون می‌آیند؛ آن هم فقط با فشار دادن چند دکمه ساده. همه ما به قدری به این دستگاه وابسته شدیم که حتی تصور زندگی بدون آن هم دشوار است، چه برسد به اینکه بخواهیم واقعاً کوهی از لباس را به روش دستی بشوییم. اما ماشین لباسشویی با همه قابلیت‌های جادویی‌اش، همچنان محدودیت‌هایی دارد که باید به آنها توجه کرد. باید کاملاً مراقب بود که چه چیزی وارد ماشین لباسشویی می‌شوند چون در غیر این‌صورت احتمال بروز صدمه در خود دستگاه و یا آسیب دیدن لباس یا هر چیز شستنی دیگر وجود خواهد داشت.

تکلیف بعضی از آیتم‌ها که کاملاً روشن است: گوشی تلفن همراه، کیف پول، خودکار، کلید و سکه اگر در جیب لباس‌تان جا بمانند، قطعاً به ماشین لباسشویی و لباس‌ها آسیب خواهند زد و خودشان هم از بین می‌روند. از طرف دیگر بعضی از لباس‌های کوچک و ظریف هم وجود دارند که انداختن آنها در ماشین لباسشویی چندان هوشمندانه نیست. مثلاً قرار دادن جوراب نوزاد، لباس زیر و قلاب‌بافی‌های ظریف در ماشین لباسشویی کار صحیحی نیست و اگر قصد شستن آنها در ماشین را دارید باید از یک کیسه پارچه‌ای مخصوص لباس استفاده کنید و این آیتم‌ها را داخل کیسه قرار دهید و در آنها را خوب ببندید و سپس کیسه را در ماشین لباسشویی بیاندازید. بدین صورت این لباس‌ها و آیتم‌های ریز و ظریف دیگر در ماشین لباسشویی ناپدید نمی‌شوند و آسیب نمی‌بینند. در ادامه مقاله امروز خشکشویی اینترنتی پاکلین قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند یا نباید به طور کلی وارد ماشین لباسشویی شوند.

ورود شستشوی لباس شنا به درون لباسشویی ممنوع

با اینکه لباس شنا قطعاً طوری طراحی شده که با آب تماس داشته باشد، اما آب موجود در ماشین لباسشویی بهترین انتخاب برای لباس شنا نست. حرکات مکانیکی دستگاه لباسشویی می‌تواند به بندها و ساختار داخلی لباس شنا آسیب برساند. به علاوه، پارچه‌های لباس شنا دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای برای قرار گرفتن در آب هستند و شستشوی آنها در ماشین لباسشویی کنار سایر لباس‌هایی که ممکن است زیپ یا دکمه داشته باشند، قطعاً باعث آسیب دیدن لباس شنا خواهد شد. اگر می‌خواهید لباس شنای شما دوام بیشتری داشته باشد، شستشوی دستی گزینه بهتری است.

ورود شستشوی کت و شلوار به درون لباسشویی ممنوع

توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر بخش بیرونی کت و شلوار از جنس نخ، پلی استر یا پارچه دیگری باشد که می‌توان در ماشین لباسشویی شست، هرگز نباید ژاکت، دامن و کت و شلوارهای دست‌دوز و سفارشی را در ماشین لباسشویی انداخت. بین لایه بیرونی این لباس‌ها و آستر، یک لایه ویژه از جنس خاص وجود دارد که باعث می‌شود این لباس‌ها همیشه حالت خود را حفظ کنند. وقتی چنین لباس‌هایی با آب تماس پیدا کنند، لایه واسطه آن از حالت عادی خود خارج شده و حتی ممکن است متلاشی شود.

ورود کفش و لباس چرمی به درون لباسشویی ممنوع

کتانی‌های پارچه‌ای را می‌توان به شیوه‌ای موثر در ماشین لباسشویی تمیز کرد. اما کتانی‌های چرمی از چنین اقدامی سود نخواهند برد. اکثر کفش‌های ورزشی چرمی بخش‌هایی دارند که با استفاده از چسب به هم متصل شده و رطوبت و حرارت زیاد به آنها آسیب می‌رساند. در حالی که اگر لباس‌های چرمی خیس شوند، امکان حالت‌دهی مجدد به آنها وجود دارد، اما ماشین لباسشویی باعث آسیب دیدن چرم و ایجاد چروک‌های عجیب و غریب در آن خواهد شد. خشکشویی لباس های چرمی بهترین راه برای شستشوی این لباس‌هاست. به علاوه مسئولان خشکشویی با مهارت و تجربه خود کاملاً می‌دانند که چطور باید با این نوع لباس برخورد کنند و به بهترین و بی‌نقص‌ترین شمل ممکن آن را به شما بازگردانند.

ورود لباس‌های پشمی، کشمیر و مخمل به درون لباسشویی ممنوع

هر وقت قصد شستن چنین آیتم‌هایی را داشتید، پیش از هر چیز به برچسب دستورالعمل‌های شستشو و مراقبت از آنها مراجعه کنید. بله، درست است که بعضی از انواع لباس‌های پشمی و مخمل را می‌‌توان در خانه شست اما این نکته برای اکثر این لباس‌ها صادق نیست و شستشوی آنها باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شود که اجرای آن در خانه قطعاً پروسه‌ای دقیق و وقت‌گیر خواهد بود.

اکثر لباس‌های پشمی و مخمل و لباس‌هایی که روی پارچه آن کار شده را باید به خشکشویی سپرد چون تماس آنها با آب و حرارت ماشین لباسشویی‌های خانگی قطعاً باعث آسیب دیدن و حتی آب رفتن این لباس‌های می‌شود. برای شستشوی آنها، یک خشکشویی معتبر را انتخاب کنید.

ورود کراوات به درون لباسشویی ممنوع

برچسب قیمت اکثر کراوات‌های موجود در بازار باید به اندازه کافی در شما انگیزه ایجاد کند که موقع شستشو به شدت مراقبشان باشید و کراوات‌های به این گران‌قیمتی را به سادگی در ماشین لباسشویی نیاندازید. کراوات‌ها معمولاً از جنس حریر هستند و بافت داخلی آنها در تماس با آب از ریخت می‌افتد و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. خشکشویی کراوات یا شستشوی دستی آنها با رعایت ملاحظات فراوان، بهترین راه برای شستن کراوات‌های ظریف است.

ورود بالش‌های مموری فوم به درون لباسشویی ممنوع

اگر می‌خواهید بالش‌های فومی، پد ابری تشک و بالش‌های ابری صندلی شما به یک توده رشته رشته شده ابر تبدیل شوند، آنها در ماشین لباسشویی بیاندازید. در غیر این صورت به فکر روش‌های بهتری برای تمیز کردن آنها باشید. حرکات مکانیکی ماشین لباسشویی، به خصوص چرخش مرکزی آن برای این آیتم‌ها مهلک است. یک وان پر از آب ولرم، کمی شوینده ملایم و حرکت آهسته دست و سپس آبکشی صحیح برای تمیز کردن این آیتم‌ها کافیست. اگر هنوز هم از روش شستشوی بالش‌های ابری اطمینان ندارید، می‌توانید به نزدیک‌ترین خشکشویی محل خود مراجعه کنید و سوالاتتان را بپرسید یا کمی وقت بگذارید و انواع خدمات و تعرفه های خشکشویی آنلاین را بررسی کنید.

ورود لباس‌هاس پوشیده شده از موی حیوانات به درون لباسشویی ممنوع

با اینکه پتو، رختخواب و لباس‌های مخصوص حیوانات خانگی باید به طور منظم تمیز شوند، اما اگر روی سطح آنها پوشیده از موهای حیوانات است، شستن آنها در ماشین لباسشویی اصلاً کار صحیحی نیست. درست همان‌طور که موهای شما می‌تواند باعث گرفتگی سینک یا راه آب حمام شود، موهای حیوانات هم به فیلتر پمپ آب ماشین لباسشویی و سیستم تخلیه آن آسیب می‌رسانند.

پیش از اینکه آیتمهای پوشیده از موی حیوانات را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید، آنها را فضای خارج از خانه ببرید و خوب برس بکشید و بتکانید تا موها از روی آن پاک شوند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که پیش از شستشو، آنها را به مدت پانزده دقیقه در ماشین خشک‌کن بیاندازید و منتظر شوید تا موهای چسبیده به آنها به صورت گلوله در بیایند و بتوانید آن را به راحتی جدا کنید. این کار باعث می‌شود موها به اندازه کافی جمع شوند به طوری که شستشو در ماشین لباسشویی ممکن شود.

ورود لباس‌ با لکه مواد قابل اشتعال به درون لباسشویی ممنوع

وقتی پارچه یا لباسی دارای لکه‌های بزرگ موادی مثل روغن موتور، بنزین، روغن پخت و پز، تینر رنگ یا الکل باشد، پیش از شستشو باید در یک سینک بزرگ حاوی ماده شوینده قوی خیس شود و بعد از لکه‌بری اولیه در ماشین لباسشویی انداخته شود. پارچه‌ها و لباس‌های دارای این نوع لکه‌های قابل اشتعال، می‌توانند به سرعت باعث آتش‌سوزی خانگی شوند. به علاوه شستشوی لباس‌هایی با این لکه‌ها در ماشین لباسشویی باعث می‌شود که ذرات این مواد در لباسشویی باقی بمانند و به سری بعدی لباس‌هایی که در ماشین شسته می‌شوند، منتقل شوند.

از همه مهمتر، شما هرگز نباید چنین لباس‌هایی را در ماشین خشک‌کن بیاندازید؛ حتی پس از شستشو. حتی یک درصد احتمال آتش‌سوزی و انفجار ارزشش را ندارد که سلامت و خانه خود را به خطر بیاندازید. بهتر است برای تمیز کردن این لباس‌ها از خدمات خشکشویی و لکه بری استفاده کنید. مسئولان خشکشویی به خوبی می‌دانند که چطور باید لکه مواد مختلف را از روی انواع لباس‌ها و پارچه‌ها پاک کنند.

ورود پادری و زیرانداز با لایه لاستیکی به درون لباسشویی ممنوع

در حالی که بسیاری از انواع پادری‌های حمام و زیراندازهای کوچک را می‌توان در ماشین لباسشویی شست، اما باید توجه داشته باشید که اگر پشت آنها یک لایه لاستیکی وجود داشته باشد، دیگر نمی‌توانید برای شستشوی آنها از ماشین لباسشویی استفاده کنید. شستشو در ماشین لباسشویی باعث می‌شود ماده چسبنده‌ای که لایه لاستیکی را به زیرانداز یا پادری چسبانده، شل شود. دمپایی‌های روفرشی پارچه‌ای که تخت لاستیکی دارند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

ورود شستشوی جوراب نوزاد به درون لباسشویی ممنوع

همه والدین می‌دانند که جوراب‌های نوزادان به شکل عجیب و غریب و با سرعت زیادی ناپدید می‌شوند! یکی از مظنونین همیشگی، ماشین لباسشویی است. جوارب‌های نوزادان خیلی کوچک و ظریف هستند به طوری که خیلی راحت توسط شلنگ‌های تخلیه ماشین لباس‌شویی بلعیده می‌شوند. بدین صورت علاوه بر اینکه باید مدام جوراب‌های نو بخرید، ماشین لباسشویی شما نیز آسیب خواهد دید و هزینه تعمیر آن نیز به مخارج ماهانه‌تان اضافه خواهد شد. برای شستشوی لباس‌های ریز و ظریف، بهتر است یک کیسه مخصوص پارچه‌ای تهیه کنید و چیزهایی مثل جوراب نوزاد را در این کیسه بیاندازید و در آن را خوب ببندید و سپس آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید.

ورود زیپ و دکمه لباس به درون لباسشویی ممنوع

اکثر لباس‌های شما حتماً زیپ و دکمه دارند و به هر حال نمی‌توانید که آنها را در ماشین لباسشویی نشویید. با این حال، نکاتی وجود دارد که موقع شستشوی چنین لباس‌هایی باید به آنها توجه کنید. زیپ می‌تواند به سادگی باعث آسیب دیدن لباس‌های ظریف دیگر شود و حتی به بخش داخلی محفظه لباسشویی آسیب برساند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که زیپ شلوارهای جین و لباس‌های مشابه پیش از شستشو کاملاً بسته شده‌اند. اما رویکرد پیشنهادی درباره دکمه‌ها دقیقاً برعکس است. موقع شستشو، حتماً همه دکمه‌ها را باز بگذارید چون چرخه شستشو با دکمه‌ها بسته می‌تواند باعث پارگی جا دکمه‌ها شود.

ورود مقدار زیاد شوینده به درون لباسشویی ممنوع

یکی از بدترین چیزهایی که می‌توانید به ماشین لباسشویی اضافه کنید، مقدار زیاد شوینده یا نرم‌کننده لباس است. محصولات کنسانتره امروزی غلظت زیادی دارند و استفاده بیش از اندازه از این مواد حتی می‌تواند در نهایت باعث تمیز نشدن لباستان شود چون الیاف پارچه، مقدار اضافی مواد شوینده را که حین آبکشی به خوبی از لباس خارج نشده‌اند در خود نگه می‌دارد و همین مواد باعث حبس شدن کثیفی‌ها و حتی بوی بد لباس خواهند شد. استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده همچنین باعث ایجاد مشکلات مکانیکی در ماشین لباسشویی شما می‌شوند. ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا، مصرف آب کمی دارند و به همین خاطر اضافات باقی مانده از مواد نرم‌کننده یا شوینده می‌تواند ذرات کثیفی و باکتری را به خود جذب کند و باعث ایجاد بوی نامطبوعی در لباس‌ها شود.

ورود مقدار زیاد لباس کثیف به درون لباسشویی ممنوع

کارهای زیادی از دست ماشین لباسشویی و خشک‌کن برمی‌آید اما قرار دادن مقدار زیادی لباس در آنها می‌تواند باعث بروز آسیب جدی در این دستگاه‌ها شود. همیشه بهتر است که لباس‌های زیاد را به دو قسمت تقسیم کنید و زمان بیشتری را به شستشو اختصاص دهید تا اینکه همه لباس‌ها را به یک باره در ماشین لباسشویی بیاندازید و ریسک خرابی دستگاهتان را به جان بخرید. به علاوه پر کردن بیش از ماشین لباسشویی به این معنی است که دستگاه شما نمی‌تواند همه لباس‌ها را به درستی بشوید و ماشین خشک‌کن هم نمی‌تواند جریان هوای کافی و مناسب را برای خشک کردن لباس‌ها تولید کند. پر کردن بیش از اندازه ماشین لباس‌شویی، باعث خرابی آن نیز خواهد شد. نه تنها تسمه و سیستم انتقال ماشین لباسشویی در این شرایط آسیب می‌بینند، بلکه امکان داغ شدن بیش از حد موتور دستگاه و خرابی کامل آن نیز وجود دارد. همیشه پیش از استفاده از ماشین لباسشویی، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و ببینید که مقدار توصیه شده لباس از سوی تولیدکننده دستگاه چقدر است. همیشه توصیه می‌شود که آیتم‌های بزرگ‌تر مانند پتو و لحاف را به خشکشویی بسپاریدخشکشویی پتو و لحاف باعث می‌شود به ماشین لباسشویی و خشک‌کن فشار نیاید و به علاوه تمیزی کامل آنها هم تضمین شود.

خشکشویی یا شستشوی خانگی لباس: چطور باید تصمیم گرفت؟

چند دقیقه را به مطالعه برچسب نگهداری و مراقبت از لباس اختصاص دهید. روی این برچسب، اطلاعات زیادی درباره نوع الیاف پارچه لباستان و روش شستشوی آن پیدا خواهید کرد.

امروزه روی برچسب تعداد زیادی از لباس‌ها، حتی تی‌شرت‌های ساده، نوشته شده «فقط خشکشویی». بسیاری از تولیدکنندکان لباس، محتاطانه‌ترین روش را برای شستشوی لباس تولیدی خود توصیه می‌کنند تا بهترین نتیجه برای مشتری حاصل شود. به طور مثال روی برچسب شلوارهای جین تیره ممکن است نوشته شده باشد «فقط خشکشویی» چون تولیدکنندگان آن می‌خواهند که رنگ شلوار به خوبی حفظ شود و به طور مثال تکه‌های چرم‌دوزی شده آن آسیب نبینند.

اما خیلی اوقات هم می‌توان لباس‌های دارای برچسب «فقط خشکشویی» را در خانه با دست یا ماشین لباسشویی یا با استفاده از راهکارهای خانگی شست، اما آیا باید این کار را انجام داد؟ آیا چنین کاری برای همه لباس‌ها مطمئن است؟ همین‌جاست که اطلاع دقیق از نوع الیاف و روش‌های مناسب برای شستشوی هر کدام به کمک شما می‎آید و به شما می‌گوید که لباس باید به چه طریقی شسته شود.

اگر تجربه زیادی در شستشوی لباس دارید، حتماً بهترین روش‌ها را برای تمیز کردن لباس می‌شناسید. برچسب مراقبت و نگهداری از لباس به شما می‌گوید که الیاف از چه جنسی هستند و نکات دیگر موجود روی آن به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم را درباره شستشوی لباس بگیرید. اگر در شستشوی لباس تازه‌کار هستید یا مطمئن نیستید وقتی با عبارت «فقط خشکشویی» مواجه می‌شوید چه کار باید بکنید، یا دقیقاً به دستورالعمل‌های موجود روی برچسب عمل کنید، یا لباس خود را به یکی از خشکشویی‌های معتبر اطراف خود ببرید تا بهترین راهکار را به شما پیشنهاد کنند.
• آیا لکه‌هایی روی پارچه یا لباس وجود دارند که نمی‌دانید چطور باید برطرفشان کنید؟
• آیا لباس از الیاف استات، تری استات یا ریون تولید شده؟ در حالی که این الیاف را می‌توان با دست در آب سرد شست، اما این احتمال هم وجود دارد که در تماس با آب، حالت خود را از دست بدنند یا آب بروند.
• آیا پوشش و جلای خاصی روی سطح پارچه وجود دارد؟ پارچه‌های سفت معمولاً یک پوشش تثبیت‌کننده دارند که به آنها کمک می‌کند حالت خود را حفظ کنند. این لایه در برخورد با آب از بین می‎رود.
• آیا لباس به سختی اتو می‌شود؟ اگر گوشه‌ها و درزهای زیادی روی لباس باشد، شاید نتوانید آن طور که باید لباس را اتو بزنید و بهتر است لباس را برای اتوی دقیق به خشکشویی بسپارید.
• آیا لباس به صورت سفارشی و دست‌سوز تولید شده، مانند کت و شلوار سفارشی؟ با اینکه جنس بیرونی این لباس‌ها ممکن است قابل شستشو باشند، لایه‌های مابین آستر و سطح بیرونی از این ویژگی برخوردار نیستند و در تماس با آب آسیب می‌بینند. شستشوی کت و شلوار دست دوز باید در خشکشویی انجام شود.
• اگر لباس آستر دارد، آیا هر دو پارچه داخلی و خارجی لباس قابل شستشو هستند؟ انواع مختلف پارچه، به اندازه‌های متفاوتی آب می‌روند. به همین خاطر گاهی ممکن است بعد از شستشوی یک لباس متوجه شوید که آستر آن بیشتر از بخش بیرونی لباس آب رفته و باعث مچاله به نظر رسیدن لباس شده است.
• آیا در بخش‌هایی از لباس چرم، جیر یا انواع دیگر پارچه به کار رفته است؟ آب می‌تواند چربی طبیعی چرم را از بین برده و به جلای آن آسیب برساند. خشکشویی برای چنین لباس‌هایی بهترین گزینه است.
• آیا پارچه لباس شما وقتی خیس می‌شود، رنگ پس می‌دهد؟ برای اینکه بدانید آیا پارچه شما ثبات رنگ دارد یا خیر، می‌توانید آزمایش ساده‌ای انجام دهید. یک گوش‌پاک‌کن را با آب خالی خیس کنید و آن را روی یک قسمت ناپیدا از پارچه لباس بکشید. اگر رنگ از سطح پارچه به گوش‌پاک‌کن منتقل شد، این لباس به روش‌های خاص شستشو نیاز دارد که در خانه ممکن نیست و باید آن به خشکشویی ببرید تا حین شستشو از رنگ لباس محافظت شود.
• آیا پارچه لباس از الیافی ساخته شده که با آن آشنا نیستید و تا به امروز نتوانسته‌اید آن را به درستی در خانه بشویید؟
• آیا لباسی که می‌خواهید بشویید گران‌قیمت است؟ اگر با شستشوی خانگی باعث صدمه دیدن لباس شوید، ناراحت خواهید شد؟ به خاطر داشته باشید که اتفاقات ناخوشایند حین شستشوی لباس را نمی‌توان ساده جبران کرد و در اکثر موارد، آسیب وارد شده به لباس در اثر شستشوی نادرست، دائمی خواهد بود.
• آیا لباس شما عمر زیادی دارد؟ باید ارزش لباس را در مقایسه با هزینه‌های تکرارشونده خشکشویی سنجید.
توجه داشته باشید که حتی یک پاسخ «بله» به سوال‌های فوق به این معنی است که باید از افراد باتجربه‌تر در امر شستشوی لباس کمک بگیرید.
چند نکته در زمینه شستشوی لباس
اگر تصمیم دارید لباسی که عبارت «فقط خشکشویی» روی آن نوشته شده را خودتان در خانه بشویید، رعایت نکات زیر حداقل کاری است که باید انجام دهید:

  1. همیشه از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید.
  2. لباس مربوطه را به صورت جداگانه بشویید. هرگز تا مطمئن نشده‌اید، این لباس را همراه با دیگر لباس‌ها نشویید.
  3. شستشوی دستی در این شرایط بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، تنظیمات را روی برنامه ملایم آن قرار دهید. چرخش بیش از اندازه در ماشین لباسشویی می‌تواند مشکلاتی برای لباس ایجاد کند.
  4. از دستگاه خشک کن استفاده نکنید. اگر لباسی که قصد شستنش را دارید، بافتنی است، پس از شستشو آن را به صورت تخت روی یک سطح صاف پهن کنید تا لباس شما کش نیاید و حالت خود را از دست ندهد.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2
  1. BANNON1007 گفت:

    Thank you!!1


**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.