الیاف طبیعی - خبرنامه خشکشویی آنلاین پاکلین
header

الیاف طبیعی - خبرنامه خشکشویی آنلاین پاکلین


الیاف طبیعی

2018/11/12    مد و فشن    بدون نظر الیاف طبیعی

امروز از مجموعه مطالب آموزشی پاکلین آموز، به ذکر ویژگی‌های الیاف طبیعی و مزایای استفاده از این الیاف در پوشاک و چگونگی نگهداری از این تولیدات پرداخته شده است.

الیاف به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

الیاف طبیعی (Natural)

الیاف مصنوعی (Synthetic)

الیاف ساخت دست بشر (Man Made)

الیاف طبیعی همان گونه که از نام آن‌ها پیداست از مواد اولیه طبیعی مانند پشم، پنبه و کتان تولید شده‌اند. این الیاف در حفظ محیط زیست موثرند؛ زیرا منابعی قابل بازیافت و از نظر ساختاری قابل تخریب و تجزیه هستند. در مقابل تجزیه الیافی که از مواد نفتی و پتروشیمی (پلی استر) تهیه شده‌اند، ممکن است هزاران سال طول بکشد.
الیاف طبیعی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • الیاف گیاهی مانند کتان، سیسال، پنبه
  • الیاف حیوانی مانند پشم و ابریشم

پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت از محیط زیست، احساس راحتی و آرامش را برای فرد به همراه دارند. البسه تهیه شده از مواد طبیعی مانند پشم و پنبه علاوه بر حفظ بهداشت فردی از حیث وزن بسیار سبک هسنتد. چروک‌پذیری البسه ساخته شده از مواد طبیعی از مواردی است که مصرف کنندگان عموماً از آن ناراضی هستند؛ اما با توجه به ویژگی‌های این مواد در برابر دمای بدن و حرارت محیط اطراف و همچنین تاثیر آن‌ها در حفظ بهداشت فردی، استفاده از این پوشاک را که بهای بیشتری نسبت به کالای ترکیبی دارد ترجیح می‌دهند.
پارچه طبیعی ویژگی‌ها، کیفیت و مزایای منحصر به خود را داراست و جهت حفظ کیفیت اولیه البسه تولید شده از این الیاف، آگاهی از روش‌های نگهداری بسیار مهم است. الیاف طبیعی مانند دیگر عناصر طبیعت دارای حیات هستند و در شرایط مختلف از خود رفتارهای متفاوتی نشان می‌دهند. این الیاف هنگام سرما منقبض شده و مانع عبور جریان هوا از میان مولکول‌های خود می‌شوند، بدین ترتیب گرما ایجاد می‌شود. همین الیاف خاصیت خنکی هم دارند؛ زیرا هنگام گرما منبسط می‌شوند که باعث عبور جریان هوا از میان مولکول‌های آن می‌شود. این الیاف به دلیل داشتن حیات مانند دیگر اجزای طبیعت نیاز به استراحت دارند و باید بین پوشیدن آن‌ها فاصله انداخت تا به حالت طبیعی اولیه بازگردند. در نهایت، لباس تهیه شده از مواد طبیعی مانند گلی زیباست. چنانچه به درستی از آن نگهداری شود، هر بار از دیدن آن لذت خواهید برد ولی اگر به آن توجه نشود، پژمرده خواهد شد.

ویژگی‌های الیاف طبیعی و روش‌های صحیح نگهداری

الیاف پشم

  • ویژگی‌ها: الیاف پشم از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین الیاف نساجی است. پشم پیش از آنکه مرطوب شود، قابلیت جذب ۳۰% رطوبت معادل وزن خود را داراست. پارچه‌های پشمی بسیار متنوع هستند. پارچه‌های بسیار سبک تا فاستونی‌های گرم و ضخیم از انواع آن است. الیاف پشم بادوام هستند؛ این الیاف می‌توانند ۲۰۰۰۰ بار روی خود خم شوند بدون آنکه تار و پودشان بشکند.
  • نگهداری: تمیز کردن لباس پشمی با فرچه‌ای نازک و سخت پس از هربار استفاده، عمر آن را افزایش می‌دهد. جهت استراحت این الیاف تنها دو روز به صورت متوالی از آن‌ها استفاده کنید. برای رفع چروک، این لباس‌ها را در محیط مرطوبی مانند حمام قرار دهید. این لباس‌ها را حداکثر پس از ۳ الی ۴ نوبت استفاده خشکشویی کنید.

الیاف پنبه

  • ویژگی‌ها: الیاف پنبه رطوبت طبیعی بدن را جذب کرده و سپس تبخیر می‌کند. پنبه پیش از آن که مرطوب شود قابلیت جذب رطوبت معادل ۱٫۵ برابر وزن خود را داراست. پنبه رطوبت کافی را در شرایطی که رطوبت هوا کم است جذب و بدین وسیله انعطاف خود را حفظ می‌کند. این پارچه در برابر حرارت محیط، بدن را حفاظت می‌کند و در تماس با پوست ملایم است. پارچه پنبه‌ای ضد آلرژی است و برای افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند، بسیار مناسب است، به همین دلیل از پنبه در صنعت پزشکی استفاده می‌شود.
  • نگهداری: جهت شستشوی الیاف پنبه باید از مایع شوینده حاوی نرم کننده استفاده شود و پودر لباسشویی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگیرد. این لباس‌ها را می‌توان در ماشین لباسشویی شست اما بهتر است آن‌ها را به صورت پشت و رو داخل ماشین قرار داد تا در اثر سایش به بدنه رنگشان تغییر نکند. دمای آب نباید بیش از ۳۵ درجه تنظیم شود. در صورت یک بار شستشوی اشتباه و عدم استفاده از مواد شوینده مجاز، الیاف طبیعی پارچه و مواد طبیعی تکمیل کننده آن از بین رفته و به هیچ وجه قابل بازگشت به کیفیت اولیه نخواهد بود. تابش مستقیم نور آفتاب به رنگ البسه پنبه‌ای آسیب رسانده و موجب از بین رفتن زیبایی لباس می‌شود (مخصوصاً در رنگ‌های تیره مانند سورمه‌ای و طوسی). جهت استراحت الیاف پنبه بهتر است این لباس‌ها، تنها در ۲ نوبت مورد استفاده قرار گیرند.

الیاف کتان

  • ویژگی‌ها: کتان از قدیمی‌ترین الیاف و منسوجات در دنیا است و تاریخچه آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. مقاومت کتان از پنبه بیشتر است و در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است.
  • نگهداری: بهتر است به جای تا کردن از روش رول کردن استفاده کرد یا البسه را آویزان کرد. چروک این پارچه‌ها به راحتی با اتو باز می‌شود ولی در اثر اتو کردن هم ممکن است چروک شوند. به همین علت بهتر است وقتی پارچه مرطوب است آن را اتو کرد. اگر چه این محصولات با دوام هستند ولی ممکن است بسیاری از محصولات شوینده به این پارچه صدمه وارد کنند. به همین دلیل بهتر است برچسب‌های روی البسه خوانده شود و حلال مناسب برای شستشوی آن را پیدا کرده و خطر آسیب را به حداقل رساند.

الیاف ابریشم

  • ویژگی‌ها: الیاف ابریشم از قدیمی‌ترین الیافی است که در طول تاریخ توسط انسان شناخته شده. ابریشم از درخشندگی بی نظیری برخوردار بوده و همواره مترادف با تجمل و زندگی فاخر است. ابریشم به طور طبیعی جاذب است که باعث می‌شود در زمستان گرم و در تابستان خنک بماند. الیاف ابریشم از فولاد هم محکم‌تر هستند اما انعطاف پذیری و نرمی این پارچه، آن را به یکی از پرطرفدارترین‌ها برای پوشاک تبدیل کرده است.
  • نگهداری: برای شستشوی این الیاف باید از صابون و آب ولرم استفاده کرده و زمان شستشو را تا حد ممکن کوتاه کرد. در هنگام شستشو از چنگ زدن و در هنگام آبکشی از چلاندن پارچه خودداری شود. برای خارج نشدن الیاف ابریشم از حالت طبیعی بهتر است این لباس‌ها را پس از هر بار استفاده، استراحت داد.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.