مایع ظرفشویی در لباسشویی؛ شستشوی اقتصادی یا فاجعه‌ای قریب الوقوع؟
header

مایع ظرفشویی در لباسشویی؛ شستشوی اقتصادی یا فاجعه‌ای قریب الوقوع؟


مایع ظرفشویی در لباسشویی؛ شستشوی اقتصادی یا فاجعه‌ای قریب الوقوع؟

2024/03/26    خدمات خشکشویی ما    بدون نظر مایع ظرفشویی در لباسشویی

استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی ممکن است باعث آسیب دیدن الیاف لباس‌ها، تولید کف زیاد و خراب شدن ماشین لباسشویی و باقی ماندن کف روی لباس و ایجاد التهاب و اگزمای پوستی شود.

در ادامه ضمن مروری بر تفاوت‌های فرمولاسیون این دو نوع شوینده، به معایب استفاده از مایع لباسشویی برای شستشوی لباس، خواهیم پرداخت.

استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی توصیه نمی شود. مایع ظرفشویی به جهت تفاوت فرمولاسیون ساخت، مناسب پارچه نیست، کف زیادی تولید می‌کند که شستن آن همه کف، فراتر از تنظیمات ماشین لباسشویی بوده و به ماشین فشار و  آسیب وارد می‌کند.

باقی ماندن این کف ها روی لباس،هرچند ظاهرا دیده نشود، هم از لطافت لباس کم می کند و هم برای پوست مضر است چرا که لباسی که به تن می کنید در تماس مستقیم با بدن شما قرار می‌گیرد.

کف زیاد مایع ظرفشویی و وسوسه استفاده از آن برای شستشوی لباس

اجازه دهید با یک تجربه شخصی و باور عمومی شروع کنم: وقتی کودک معصومی بودم و مادرم موهایم را می‌شست، به من یاد می‌داد که باید موهایم کف کند تا بدانیم تمیز شده است و نیاز دوباره به استفاده از شامپو و شستشو نیست.

شاید برای بسیاری از ما کف کردن، نماد نویدبخش پاکیزگی‌ای است که در حال از راه رسیدن است. به همین جهت وقتی از شیشه ماشین لباسشویی نگاهی به درون آن می‌اندازیم و می‌بینیم خیلی خبری از کف نیست، ممکن است فکر کنیم این شوینده‌های لباسشویی یک شوینده سبک و حداقلی هستند که آن طور که باید و شاید لباس‌ها را تمیز نمی‌کنند.

اگر در  گیرو دار همین افکار، چشممان به کف روی اسکاجی که خواهرمان با آن در حال شستن ظروف است بیفتد، ممکن است فکر کنیم اگر لباسهایمان با چنین کفی شسته شوند چه شود!

کف زیاد مایع ظرفشویی و وسوسه استفاده از آن برای شستشوی لباس

و هم اینکه با کمی مایع ظرفشویی کلی کف به وجود می آید و به این ترتیب، می‌توانیم با کاهش میزان شوینده در هر بار شستشوی لباسها، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنیم.

اما احتمالا به محض جرقه خوردن چنین فکری در ذهنمان، با خودمان فکر می‌کنیم:”خوب وقتی حتی برای لباسهای مشکی، شوینده متفاوت  ساخته می‌شود، لابد هر شوینده ای مناسب هر استفاده‌ای نیست”.  اما خوب شاید فکر کنیم که به امتحانش می ارزد.

ما اینجا هستیم که مضرات چنین امتحانی را برای شما برشماریم و ذهن شما را نسبت به این موضوع باز کنیم. اما پیش از آن، مروری کلی به تفاوت فرمولاسیون و ترکیبات مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی:

نگاهی به تفاوت فرمولاسیون، ترکیبات و کارکرد مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی

مایع لباسشویی طوری فرموله شده است که بتواند طیف وسیع‌تری از لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرد و در عین حال آسیب کمتری به پارچه لباس وارد کند. این در حالی است که سازنده مایع ظرفشویی، تنها نیاز به زدودن چربی را در دستور کار داشته است و دغدغه‌‌ای برای آسیب دیدن لباس و منسوجات نداشته است. همین یک تفاوت کافی است آشکار شود که به کار بردن این مواد به جای هم کار نادرستی است.

اما اختصاصی ساختن این دو نوع شوینده برای دو کارکرد متفاوت، محدود به همین مورد نمی‌شود.

مایع لباسشویی حاوی موادی متفاوت است همچون  مقدار متناسبی مواد سفیدکننده که موجب جلای لباس می شود. همچنین حاوی موادی است که تاثیر مواد معدنی موجود در آب (سختی آب) را کاهش می‌دهد و به این ترتیب راندمان تمیزکنندگی را افزایش می‌دهد. حاوی  پلیمرهایی است که از رسوب مجدد لکه‌ها و رنگ‌‌ها روی پارچه جلوگیری می‌کنند. حاوی  نرم کننده‌هایی است که الکتریسیته ساکن و اصطکاک پارچه را کاهش می‌دهند.

مایع لباسشویی دارای ترکیباتی است که مانع از زنگ زدگی در ماشین لباسشویی شود و مواد رایحه بخش آن طوری ساخته شده است که برای مدتی روی لباس ماندگاری داشته باشند.

ترکیبات و کارکرد مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی

تمام اینها در حالی است که مایع ظرفشویی بیشتر برای زدودن چربی فرموله شده است و با موادی همراه شده است که بتوانند از پوست بدن در حین تماس با شوینده، محافظت بیشتری داشته باشند. اما مایع لباسشویی ماشینی، تماسی با دست ندارد و نیازی به استفاده از ترکیبات دوستدار پوست هم دارد و بلکه نیاز به ترکیبات دوستدار پارچه دارد.

بنابراین، مایع ظرفشویی و مایع لباسشویی دارای ترکیبات، خواص و کاربردهای متفاوتی هستند و نباید به جای هم استفاده شوند. این کار می‌تواند موجب آسیب رساندن به  لباس‌ها، ماشین لباسشویی و حتی سلامتی شما شود.

یک استثنای کوچولو

از آنجا که مایع ظرفشویی قدرت چربی‌زدایی بالایی دارد و می‌تواند لکه‌های روغنی را از لباس‌ها بردارد. می توانید  کمی مایع ظرفشویی را روی لکه‌های چربی لباس بمالید و شستشو داده و آبکشی کنید. این اقدامی کاملا متفاوت با روشن کردن ماشین لباسشویی پر از انواع لباس، جهت شستشو با مایع ظرفشویی است.

استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی، صرفه جویی در کوتاه مدت و هزینه تراشی در بلند مدت

بدیهی است استفاده از محصولات و تنظیمات مناسب برای لباسشویی، به شما کمک می کند بهترین نتیجه را بگیرید و لباس‌ها و ماشین خود را در شرایط خوبی نگه دارید.  وقتی حتی بسته به رنگ پارچه و میزان حساسیت پوست صاحب لباس، مایع‌های لباسشویی نیز در انواع متفاوت فرموله شده اند، جایگزین کردن شوینده پارچه که دارای پرز و بافت است با شوینده سطوح صاف چرب، قطعا با ایراد و اشکال همراه است؛ هم برای لباس، هم  صاحب لباس و هم ماشین لباسشویی.  و آنچه با اشکال همراه می‌شود با تعمیر نیز همراه می‌شود واتفاقا  تعمیر هم با هزینه همراه است.

استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی

مضرات استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی

برخی از مضرات  استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی عبارت هستند از:

  • قدرت لکه‌بری محدود به لکه‌های روغن
  • آسیب به بافت و رنگ پارچه به جهت عدم وجود مواد دوستدار پارچه در مایع ظرفشویی
  • تولید کف زیاد و فشار آمدن به ماشین و امکان ایجاد اشکال در ماشین
  • احتمال باقی ماندن کف روی لباس

در ادامه با تفصیلی کمی بیشتر، به این موارد خواهیم پرداخت.

آسیب بافت و رنگ پارچه به جهت عدم وجود مواد دوستدار پارچه در مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی ممکن است رنگ و بافت لباس‌ها را تغییر دهد یا آن‌ها را خشک و زبر کند. برخی از مایعات ظرفشویی ممکن است مواد شیمیایی نامناسبی داشته باشند که با پارچه‌ها واکنش نشان دهند و آن‌ها را کدرتر و یا رنگ و رو رفته‌تر کنند. بنابراین برای داشتن لباسی لطیف و خوشبو و تمیز و درخشان، توصیه ما استفاده از مایع لباسشویی است.

مضرات استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی

تولید کف زیاد و فشار آمدن به ماشین و امکان ایجاد اشکال در ماشین

مایع ظرفشویی به گونه‌ای فرموله شده است که مقدار زیادی کف تولید کند.  در حالی که این ویژگی ممکن است برای از بین بردن چربی و کثیفی از ظروف شما عالی باشد، اما در صورت استفاده در ماشین لباسشویی، می تواند به قطعات داخلی ماشین آسیب بزند و باعث ترکیدگی لوله‌ها و نشت آب شود.

کف اضافی ممکن است در داخل مجاری و پمپ تخلیه دستگاه باقی بماند و این قطعات را دچار مشکل کند. این در حالی است که شوینده‌های لباس‌شویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور تمیز آبکشی شوند و هیچ اثری از کف در آنها باقی نماند.  در این صورت هم لباس های شما درخشان و تمیز می‌شود و هم ماشین لباسشویی شما به خوبی کار می‌کند.

بنابراین لازم است برای حفظ دوام ماشین لباسشویی، از پودر و مایع مخصوص لباسشویی استفاده کنید.

  احتمال باقی ماندن کف روی لباس و پارچه

اگر دستگاه توان خارج کردن تمامی کف‌ها را نداشته باشد، علاوه بر رسوب کف در قطعات داخلی ماشین لباسشویی، لباس‌ها نیز  به‌خوبی آبکشی نخواهند شد.  باقی‌مانده‌های کف روی سطح لباس‌ها می‌تواند موجب بروز حساسیت پوستی، خارش، التهاب و عفونت در بدن شخصی شود که آن لباس را به تن می‌کند.

اگر به اشتباه از مایع ظرفشویی در داخل ماشین لباسشویی استفاده کرده‌اید باید حتما لباس‌ها را با آب فراوان بشویید و خوب آبکشی کنید.

اما اگر مایع لباسشویی شما تمام شده است و حوصله خرید نیز ندارید می‌توانید خودتان را به یک شستشوی آنلاین مهمان کنید.

“پاکلین” یک خشکشویی‌ آنلاین است که لباسهای شما را درب منزل از شما تحویل گرفته و سپس پاکیزه و اتو کشیده دوباره درب منزل به شما تحویل می‌دهد.  پاکلین با ارایه چنین سطحی از خدمات خشکشویی در سراسر تهران در دسترس است.

گفتنی است در تمام کارگاه ها و خشکشویی های زیر نظر خشکشویی آنلاین پاکلین، از مایع لباسشویی پاکلین استفاده می‌شود.

احتمال باقی ماندن کف مایع ظرفشویی روی لباس و پارچه

کلام پایانی

تمام شوینده‌ها، شوینده پوست بدن، موی سر، لباس‌، ظروف، سطوح، شیشه و…، بر اساس یک اصل کار می‌کنند: روغن‌ها و کثیفی‌ها را جدا کرده و آنها را بشویند.  با این حال، محصولات مختلف برای شرایط خاص فرموله می‌شوند و قابل تعویض نیستند.

مثلا از آنجایی که مایع ظرفشویی برای از بین بردن چربی طراحی شده است، ممکن است نتواند آلودگی‌های مربوط به عرق بدن و پروتئین های روی پوست و انواع لکه های غیر روغنی لباس را تمیز کند.

سوالات متداول

آیا می توان گاهی از مایع ظرفشویی برای شستشوی لباس استفاده کرد؟

خیر، زیرا ترکیبات متفاوت آن مناسب زدودن آلودگی های چربی از روی ظروف است و نه زدودن انواع لکه ها و آلودگی های غیر روغنی از روی بافت‌های متنوع لباس در جنس‌ها و رنگهای متفاوت. به ویژه استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی، با مضرات بیشتری نسبت به استفاده دستی، همراه است.

آیا استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی به جز کاستن از کیفیت نظافت و دوام پارچه، ایراد دیگری نیز دارد؟

بله، این جایگزینی نه تنها برای پارچه بلکه برای ماشین لباسشویی و پوست بدن نیز مضر است.

آیا می‌توان از مایع ظرفشویی برای زدودن لکه های چربی روی پارچه استفاده کرد؟

بله. اما این کار را باید  با میزان کمی مایع ظرفشویی انجام داد که تنها در محل لکه ها مالیده شود و سپس شستشو به صورت دستی انجام شود.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.