مناسب ترین برنامه برای شستن پتو با ماشین لباسشویی در خانه | پاکلین
header

مناسب ترین برنامه برای شستن پتو با ماشین لباسشویی در خانه | پاکلین


مناسب ترین برنامه برای شستن پتو با ماشین لباسشویی در خانه

2023/10/14    ترفندها    بدون نظر مناسب ترین برنامه برای شستن پتو با ماشین لباسشویی در خانه

ما ساعات زیادی از عمرمان را در خواب می‌گذرانیم. این یک جبر است که شاید همه خوشمان نیاید اما اجتناب‌ناپذیر است. چرا که بدن ما نیاز به استراحت دارد. همراهان ما در این ساعت‌ها ملحفه‌ها، روکش‌ها و پتوها هستند که بنابراین نیاز به مراقبت و شست‌وشو دارند. در این میان شستن پتو سخت‌ترین است اما امروزه شستن پتو با ماشین لباسشویی و یا سپردن آن به خشکشویی در ونک کار را آسان‌تر کرده است. اما آیا می‌شود همه مدل پتو را در ماشین لباسشویی‌های خانگی شست؟ برای پاسخ به این سؤال و سؤالات مرتبط دیگر با این مقاله همراه شوید.

از شستن پتو با ماشین لباسشویی چه می‌دانیم؟

داستان از این قرار است که ما می‌خواهیم همزمان با تمیز شدن پتوهایمان، بافت آن‌ها در طولانی‌مدت آسیب نبیند و ماشین لباسشویی ما هم دچار مشکل نشود. پس باید پیش از شستن پتو در ماشین لباسشویی چند نکته را در نظر بگیریم. نکاتی در رابطه با جنس و وزن پتوهایی که باید شسته شوند و حجم ماشین لباسشویی که در منزل داریم.

پتوها دارای برچسب‌های اطلاعات شست‌وشو هستند که معمولا به یک گوشه آن‌ها متصل است. به طور معمول در این اطلاعات، دمای مناسب و نحوه شست‌وشو، اینکه نیاز به نرم‌کننده دارند یا نه و آیا می‌شود آن‌ها را اتو کرد؛ درج شده است. همچنین این اطلاعات به ما می‌گوید که پتوی مورد نظر می‌تواند با ماشین لباسشویی شسته شود یا نه.

شستن پتو با ماشین لباسشویی

شستن پتو با ماشین لباسشویی

چه وزنی برای شستن پتو با ماشین لباسشویی مناسب است؟

بیایید قدم به قدم با هم جلو برویم. اطلاعات درج شده را چک کردید؟ اگر می‌توانید پتو را در ماشین لباسشویی بیاندازید؛ کار بعدی که باید انجام دهید ارزیابی وزن پتو در نسبت با وزن ماشین لباسشوییتان است. لباسشویی‌ها به طور معمول در وزن‌‌های 5 تا 12 کیلویی در خانه‌ها وجود دارند. و همه این وزن‌ها برای شستن پتو با ماشین لباسشویی مناسب نیستند.

پس ببینید ماشین لباسشویی شما چند کیلویی است. سپس با برآورد اندازه پتو و در نظر گرفتن اینکه پتو پس از خیس شدن دو تا سه برابر سنگین‌تر می‌شود؛ تصمیم خود را بگیرید. چرا که اگر به ظرفیت لباسشوییتان و وزن پتو توجه نکنید، ممکن است موتور ماشین لباسشویی در ظرفیتی کمتر از تحمل وزن پتو آسیب جدی ببیند.

با یک مثال این تصمیم را برای شما راحت‌تر می‌کنیم. تصور کنید یک ماشین لباسشویی 5 کیلویی در خانه دارید و یک پتوی دو نفره گلبافت با وزن 5 کیلو. مطمئن باشید نمی‌توانید پتوی دو نفره گلبافتتان را در ماشین لباسشویی 5 کیلویی بشویید. اما اگر ماشین لباسشویی شما 8 کیلو به بالا است این امکان وجود دارد.

تست رنگ دادن پیش  از شستن پتو با ماشین لباسشویی

تست رنگ دادن پیش  از شستن پتو با ماشین لباسشویی

تست رنگ دادن پیش  از شستن پتو با ماشین لباسشویی

اگر وزن پتو مناسب ماشین لباسشویی شما بود؛ تست رنگ پتو قدم بعدی است. گوشه‌ای از پتو را در آب سرد خیس کنید. سپس به دور قسمتی که حسابی خیس خورده، پارچه یا حوله سفید بپیچید. کمی صبر کنید اگر پارچه یا حوله رنگ پتو را به خود گرفتند، از شستن پتو با ماشین لباسشویی خودداری کنید و یا آن را با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی نیاندازید.

مدل‌های جدید ماشین لباسشویی دارای برنامه شست‌وشوی پتو هستند. این برنامه از رنگ و بافت پتو محافظت می‌کند. برندهای مطرح ماشین لباسشویی معمولا این برنامه را دارند که کار شما را آسان‌تر می‌کند اما اگر ماشین لباسشویی شما از این دسته نیست، نگران نباشید. مراحلی که تا به اینجای مقاله برای شستن پتو با ماشین لباسشویی گفتیم را قدم به قدم انجام دهید.

مواد شوینده مناسب در شستن پتو با ماشین لباسشویی

شما می‌توانید از همان مواد شوینده‌‌ای که برای البسه خود استفاده می‌کنید برای شستن پتو با ماشین لباسشویی بهره ببرید. فقط به بهتر است مواد شوینده باکیفیت انتخاب کنید. هرگز برای تمیزی بهتر پتوها از میزان زیادی مواد شوینده استفاده نکنید. بهتر است مواد شوینده را رقیق‌تر کنید تا هنگام آب‌کشی کاملا از الیاف و بافت پتوها شسته شوند.

در کنار شست‌و‌شوی پتوها می‌توانید با توجه به جنس پتو و حفظ نرمی آن‌ها، از مقداری مایع نرم‌کننده نیز استفاده کنید. نرم‌کننده‌های حوله و پتو هم لطافت را حفظ می‌کنند و هم الکتریسیته ساکن پتو را از بین خواهند برد. همچنین رایحه خوبی به پتوها و حوله‌ها خواهند داد.

مواد شوینده مناسب در شستن پتو با ماشین لباسشویی

مواد شوینده مناسب در شستن پتو با ماشین لباسشویی

قدم‌های بعدی در شستن پتو با ماشین لباسشویی

  • پتو را حسابی بتکانید. بهتر است پیش از شست‌وشو مطمئن شوید که کرک و آشغال به پتوی شما نچسبیده است. این کار کمک می‌کند که از احتمال گیرکردن کرک‌ و آشغال در فیلتر ماشین لباسشویی جلوگیری کنید. اگر پتویی پاره شده ‌است پیش از شست‌وشو آن را بدوزید تا آسیب بیشتری نبیند.
  • تا حد امکان اگر چیزی به پتوی شما چسبیده، پیش از انداختن پتو در ماشین آن را دستی پاک کنید.
  • وزن پتو را در دیگ ماشین لباسشویی در یک نقطه جمع نکنید. تلاش کنید وزن پتو به صورت مساوی در دیگ لباسشویی پخش شود.
  • در صورت وجود لک و یا کثیفی بیشتر پتو، ابتدا شست‌وشوی مقدماتی انجام دهید. مقدار مناسبی مایع شوینده در قسمت پیش‌شست‌وشو در جاپودری بریزید و شستن پتو در ماشین لباسشویی را آغاز کنید.
  • پس از شست‌وشوی مقدماتی پتو که برای از بین بردن لکه‌ها نیز مفید است؛ مرحله شست‌وشوی اصلی را شروع کنید. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه مخصوص دارد که مشخص است. در غیر این صورت ماشین لباسشویی را با تعداد دور پایین‌تر و برنامه‌ای که مناسب لباس‌های سنگین است تنظیم کنید.

روش‌های خشک کردن بعد از شستن پتو با ماشین لباسشویی

اغلب پتوها را نمی‌توان بعد از شست‌وشو، اتو کشید. مگر اینکه روی برچسب اطلاعاتشان وارد شده باشد. بنابراین پتوها پس از شسته شدن به سادگی چروک می‌شوند. برای جلوگیری از چروک شدنشان باید پس از پایان چرخه شست‌شو سریع آن‌ها را بیرون آورد و تکان داد و صاف‌ترین حالت ممکن پهنشان کرد.

برنامه مخصوص شستن پتو با ماشین لباسشویی

پتوها در هنگام شست‌وشو در درجه حرارت بالای آب و سرعت چرخش زیاد ماشین لباسشویی آسیب خواهند دید. به همین دلیل است که در ماشین‌های لباسشویی مدل جدیدتر برای آن‌ها برنامه مخصوص گذاشته شده است. دکمه‌های Blanket،Duvet Bulky و Blanket Course روی صفحه ماشین لباسشویی معمولا به‌عنوان دکمه شستن پتو با لباسشویی شناخته می‌شوند.

این برنامه‌های شست‌وشو سرعت چرخش پایین‌تری دارند و دمای آب را بین 40 تا 60 درجه سانتیگراد نگاه می‌دارند. برای آشنایی بهتر، نحوه شست‌وشوی پتو در تعدادی از ماشین‌های لباسشویی در چند برند را برای شما شرح می‌دهیم.

  •  شستن پتو با ماشین لباسشویی سامسونگ

اغلب ماشین‌ لباسشویی‌های سامسونگ از برنامه‌های Bedding یا Blanket Course برای شستن پتو استفاده می‌کنند. اگر این برنامه‌ها بر روی صفحه وجود نداشته باشد باید حتما دفترچه ماشین لباسشویی خود را دقت مطالعه کنید.

برنامه bedding : برنامه‌ای برای وزن کمتر از دو کیلو. این برنامه برای یک نوع پارچه که معمولا روتختی و ملحفه است مناسب خواهد بود.

برنامه Blanket Course : برنامه مخصوص شست‌وشوی پتو

  • شستن پتو با ماشین لباسشویی ال‌جی

همیشه بهتر است برای پیدا کردن برنامه‌های مناسب ماشین لباسشویی به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرد. اغلب مدل‌های ماشین لباسشویی ال‌جی با برنامه‌های Duvet،Blanket  یا Bulky/Large شست‌وشوی پتو را انجام می‌دهند.

برنامه Duvet : مناسب برای پتوهای سبک با دمای آب ۴۰ درجه سانتیگراد و دور خشک‌کن ۸۰۰

برنامه Blanket : دمای آب ۶۰ درجه سانتی‌گراد

برنامه Bulky : مناسب برای پتوهای سنگین با دمای آب ۳۰ درجه سانتیگراد

برنامه مخصوص شستن پتو با ماشین لباسشویی

برنامه مخصوص شستن پتو با ماشین لباسشویی

● شستن پتو با ماشین لباسشویی بوش و پاکشوما

برنامه Duvet برنامه‌ای است که به طور معمول در لباسشویی‌ برندهای بوش و پاکشوما برای شستن پتو استفاده می‌شود. برنامه Duvet  مناسب شستن الیاف لطیف همچون بافت نرم و لطیف پتوها است. این برنامه بدون آسیب رساندن به بافت پتوها، شست‌وشو و آب‌کشی بیشتری هم انجام می‌دهد.

● شستن پتو با ماشین لباسشویی اسنوا

مناسب‌ترین برنامه در ماشین لباسشویی اسنوا برای شستن پتو، برنامه Hand wash  است. با این برنامه پتو‌ها بدون اثری از آلودگی به خوبی شسته می‌شوند و آسیبی به بافت و رنگ آن‌ها نمی‌رسد.

نکات مهم در شستن پتو با ماشین لباسشویی

  • به همراه پتوهای سنگین و دو نفره البسه دیگری برای شست‌وشو داخل ماشین لباسشویی نیاندازید.
  • فراموش نکنید که پتو‌ها بعد از خیس شدن و کشیدن آب به خود نزدیک به 2 تا 3 برابر سنگین‌تر می‌شوند. پس هنگام محاسبه وزن پتو نسبت به وزن ماشین لباسشویی حواستان به وزنه پتوی خیس باشد و نه خشک.
  • پتوهای مسافرتی عموما نازک هستند بنابراین نیازی نیست که ظرفیت ماشین لباسشویی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • شستن پتوهای یک نفره سبک در ماشین‌ لباسشویی‌های 5 کیلویی نیز امکان‌پذیر است.
  • مواد سفیدکننده رنگ پتو را از بین می‌برد. در ماشین لباسشویی برای شستن پتوها از آن استفاده نکنید.
  • بافت نرم پتوها تحمل حرارت بالا و اتوکشی را ندارند. پس از چرخه شست‌وشوی ماشین لباسشویی سریع پتو را بیرون بیاورید و صاف پهن کنید.
  • به هیچ عنوان و در هیچ زمانی، ماشین لباسشویی را کامل پر نکنید.
  • اگر ماشین لباسشویی دوقلو دارید، می‌توانید پتوهای یک نفره سبک، پتو گلبافت سبک و پتوهای مسافرتی را در آن بشویید. اما باقی مراحل شستن پتو با ماشین لباسشویی را برای ماشین لباسشویی‌های دوقلو نیز انجام دهید.
نکات مهم در شستن پتو با ماشین لباسشویی

نکات مهم در شستن پتو با ماشین لباسشویی

کلام آخر

کالاهای خواب از دسته حساس هستند. جنس این کالاها از روتختی و روبالشتی گرفته تا پتوها، از نرمی و لطافتی برخوردار است که می‌تواند مدت زمان خوابیدن را دلپذیرتر کند. بنابراین باید در نگهداری از آن‌ها کوشا بود. از طرفی سنگینی پتوها کار شستنشان را سخت می‌کند. اما شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌تواند فرصت خوبی برای ساده‌تر انجام دادن روند شست‌وشو باشد. در این مقاله خواندیم که مراحل شستن پتو با ماشین لباسشویی چیست و در این روند چگونه باید مانع از آسیب رسیدن به پتو و یا ماشین لباسشویی شد. پتوهای پاکیزه و نرم و خوشبو، خوابی پر از رویا برایتان به ارمغان خواهند آورد.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.