مناسب ترین برنامه برای شستن کفش با ماشین لباسشویی در خانه | پاکلین
header

مناسب ترین برنامه برای شستن کفش با ماشین لباسشویی در خانه | پاکلین


مناسب ترین برنامه برای شستن کفش با ماشین لباسشویی در خانه

2023/10/21    ترفندها    بدون نظر مناسب ترین برنامه برای شستن کفش با ماشین لباسشویی در خانه

یک جایی خبری خوانده بودم درباره کشف یک مومیایی دوره عصر یخبندان. کاشفان گفته بودند از تجزیه و تحلیل کفش‌های مومیایی فهمیده بودند که او از خانه‌اش زیاد دور نمی‌شده است! انسان دوره عصر یخبندان و کفش! چه اندازه تاریخ پشت این ساخته دست انسان است؟! حالا آن‌قدر جلو آمده‌ایم که راهکارهای شستن کفش با ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم؟! آدم که به حجم این تاریخ فکر می‌کند، انگار که یک لحظه برق سه فاز از تنش رد می‌شود! اگر آن مومیایی فرصت دوباره زندگی کردن را داشت و امروز پای ماشین لباسشویی ایستاده بود و می‌خواست کفش‌هایش را بشوید… چه تصویر جالبی! دوست داشتم آنجا باشم و با ایما و اشاره به او بگویم: “بیا تا برایت بگویم شستن کفش با ماشین لباسشویی چگونه است!”

از شستن کفش با ماشین لباسشویی چه می‌دانیم؟

اول از همه باید بدانیم که همه نوع کفشی را نمی‌توان با ماشین لباسشویی شست. کفش‌هایی که جنسشان جیر، چرم، نوبوک و ابریشم است و یا کفش‌های پاشنه‌بلند، رسمی و گلدوزی، منجوق و مهره‌دوزی شده را نباید در ماشین لباسشویی بشویید. چرا که دمای بالای آب آسیب شدیدی به آن‌ها می‌زند. بهترین راه برای تمیز کردن این دسته از کفش‌ها، پاک کردنشان با دست و مواد شوینده است و یا اینکه آن‌ها را به خشکشویی در پاسداران بسپارید.

کفش‌هایی از جنس نایلون، پلی‌استر، پنبه و کتان را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. کفش‌ها دارای برچسب راهنما در داخلشان هستند. گاهی در جعبه کفش نیز اطلاعات آن‌ها وجود دارد. در هر صورت می‌توانید به هنگام خرید و یا در سایت برند کفشتان نیز اطلاعات مربوط به چگونه شستن آن را بیابید.

شستن کفش با ماشین لباسشویی

شستن کفش با ماشین لباسشویی

“Do not machine wash” اگر با این عبارت برخورد کردید یعنی به هیچ عنوان کفشتان را در ماشین لباسشویی نشویید. معمولا کفش‌های رانینگ، پیاده‌روی و کتانی‌ها را اگر رویه چرم نداشته باشند، می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید. توجه کنید که دمای شست‌وشوی کفش به طور معمول 30 درجه سانتیگراد است.

قدم به قدم در شستن کفش با ماشین لباسشویی

بعد از اینکه مطمئن شدید شستن کفشتان با ماشین لباسشویی بلامانع است، باید آن را برای شست‌وشو با ماشین لباسشویی آماده کنید. برای آماده‌سازی کفش این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

  • برای از بین بردن بوی بد کفش‌ها و لکه‌هایی که روی آن‌ها ایجاد شده است می‌توانید یک روز قبل از شستنشان روی آن‌ها جوش شیرین بریزید و بگذارید بماند. قبل از شستن کفش با ماشین لباسشویی. جوش‌شیرین را از روی کفش کامل آبکشی کنید.
  • بندهای کفش را از آن جدا کنید. بندهای کفش را می‌توانید جداگانه با آب و صابون بشویید و یا می‌توانید آن‌ها را داخل یک کیسه‌ی نایلونی با سوراخ‌های بزرگ بگذارید و در ماشین لباسشویی بیاندازید. اگر بند کفش به آن وصل است حتما کفش را در یک کیسه داخل ماشین لباسشویی بگذارید.
  • کفی کفش‌ها را بیرون بیاورید. بهتر است کفی کفش‌ها با دست و آب و صابون شسته شوند تا فرم خود را از دست ندهند. می‌توانید کفی‌ها را در مخلوط آب و جوش‌شیرین قرار دهید و با مسواک کهنه تمیز کنید تا لکه و بوی بد آن‌ها از بین برود و ضدعفونی شود.
  • اگر به کفش گل و لای چسبیده حتما آن را با برس کفش و یا یک مسواک کهنه پاک کنید. گل و لای و سنگ اگر به کفش بماند در هنگام شست‌وشو در ماشین لباسشویی موجب گرفتن فیلتر ماشین می‌شود و می‌تواند ماشین لباسشویی شما را دچار اختلال کند.
  • کف هر جفت کفش را چند بار به هم بکوبید تا هر چا ته آن چسبیده بیرون بیافتد. خوب شیارهای کف کفشتان را نگاه کنید تا سنگ و گل در آن باقی نماند.
  • کفش‌های بنددار را در کیسه‌های مشبک که معمولاً توری و زیپ‌دار هستند قرار دهید. در صورت نبود این کیسه‌ها، کیسه‌های نازک پارچه‌ای یا کیسه‌های زیپ‌دار برنج هم مناسب هستند. فراموش نکنید که کیسه‌ها بسته باشند و برای اصمینان آن‌ها را با بند محکم ببندید. خارج شدن کفش از کیسه و برخورد و ضربه آن به بدنه، به ماشین لباسشویی آسیب خواهد زد.
  • همچنین اگر کیسه نبود می‌توانید چند حوله یا پارچه‌ای که ضخیم باشد برای محافظت از کفش‌ها به خصوص کتانی‌هایتان به دورشان بپیچید و محکم ببندید.
  • حالا وقت شستن کفش با ماشین لباسشویی است. ماشین را روی دور کند با دمای 30 درجه سانتیگراد بگذارید و start را بزنید.
مواد شوینده مناسب در شستن کفش با ماشین لباسشویی

مواد شوینده مناسب در شستن کفش با ماشین لباسشویی

مواد شوینده مناسب در شستن کفش با ماشین لباسشویی

برای شست‌شوی کفش در ماشین لباسشویی ماده شوینده خاصی نیاز نیست. البته بهتر است از مایع لباسشویی استفاده شود. چرا که احتمال چسبیدن پودر ماشین لباسشویی به کفش‌ها وجود دارد. مورد مهم دیگر این است که میزان زیاد مایع موجب تمیز شدن بیشتر نمی‌شود.

وقتی میزان کف ناشی از حل شدن مایع بیش از اندازه باشد ممکن است به کفش‌ آسیب برسد. ممکن است موجب رنگ دادن لباس‌های دیگر به کفش شود. همین‌طور امکان دارد موجب سفتی و خشکی کفش شود. تنها زمانی که از پارچه‌ها و حوله‌های ضخیم به دور کفش‌ها استفاده کردید، کمی مایع شوینده بیشتری بریزید.

گزینه‌های مناسب شستن کفش با ماشین لباسشویی

از ویژگی‌های خوب ماشین لباسشویی‌های جدیدتر این است که علاوه بر تنظیمات از پیش تعیین‌شده، تنظیمات دستی نیز دارند. به این معنی که به طور مثال شما می‌توانید درجه حرارت آب را با گزینه Temp change تغییر دهید. همچنین اگر ماشین لباسشوییتان در مرحله خشک کردن است دور چرخش شست‌وشو را با گزینه Spin change کم و زیاد کنید.

یادتان هست گفتیم در شستن کفش با ماشین لباسشویی، دمای آب نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد باشد؟ آب داغ حالت کفش  را تغییر می‌دهد و موجب ترک‌خوردگی آن می‌شود. همچنین می‌تواند چسب لایه‌های کفش را از بین ببرد. پس در تنظیمات شست‌شو حواستان به تعیین دمای 20 تا 30 درجه آب باشد.

با دست نشویید! با برنامه دستی بشویید!

اگر در اطلاعات کفش شما عبارت Hand wash only درج شده است، برای شستن کفش با ماشین لباسشویی برنامه Hand Wash را انتخاب کنید و start را بزنید. در غیر این صورت این کارها را بعد از گذاشتن کفش در ماشین لباسشویی و ریختن مایع و بستن درب انجام دهید:

  • دمای آب بهتر است 20 درجه سانتیگراد باشد. اگر امکان آن وجود نداشت 30 درجه سانتیگراد هم خوب است.
  • گزینه no spin را انتخاب کنید. اگر این امکان وجود نداشت سرعت چرخش را کمتر از 400 دور بر دقیقه قرار دهید.
  • سرعت خشک‌کن را بر روی سرعت ملایم در ماشین لباسشویی تنظیم کنید. حتی می‌تواند بدون حالت خشک‌کن کفش‌ها را بشویید.
  • بهتر است پیش از مرحله خشک کردن یک بار دیگر کفش‌ها را آبکشی کنید. اگر ماشین لباسشویی شما گزینه Rinse+ دارد از آن استفاده کنید.
  • در ماشین لباسشویی ال‌جی، برنامه Gentle Care می‌تواند برنامه مناسبی برای شستن کفش با ماشین لباسشویی باشد.
 برنامه مخصوص شستن کفش با ماشین لباسشویی

برنامه مخصوص شستن کفش با ماشین لباسشویی

 برنامه مخصوص شستن کفش با ماشین لباسشویی

برای شستن کفش با ماشین لباسشویی زمانی را انتخاب کنید که وقت کافی داشته باشید. چرا که شستن کفش‌ها با برنامه‌ای چون برنامه quick کفش‌های شما را حتما خراب خواهد کرد. پس اگر کفش شما حتما نیاز به برنامه شستن دستی ندارد و ماشین لباسشویی پیشرفته‌تری دارید، می‌توانید از این گزینه‌ها برای شست‌وشوی کفش استفاده کنید:

  • برنامه Cotton : شستن کفش‌های کتانی و پنبه‌ ای
  • برنامه Synthetic : شستن کفش‌های پلی‌استر و دارای الیاف مصنوعی
  • برنامهSports wear : شستن کتانی و لباس‌های ورزشی

بعد از شستن کفش با ماشین لباسشویی چه کنیم؟

حالا کار ماشین لباسشویی با کفش‌های شسته و خیس تمام شده است. کفش‌ها را از داخل کیسه یا از میان حوله و پارچه بیرون بیاورید. در روزهای گرم می‌توانید کفش‌ها را ۲۴ ساعت در فضای باز بگذارید. در روزهای سرد اما آن‌ها را داخل خانه و نزدیک وسایل گرمایشی قرار دهید تا خشک شوند.

اگر تعدادی روزنامه باطله یا پارچه مچاله شده در داخل کفش‌ها بگذارید هم فرم کفش حفظ می‌شود و هم رطوبت آن‌ها زودتر جذب می‌گردد. اگر دسترسی به فضای باز دارید یا می‌توانید کفش‌ها را مقابل نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید که عالی است. از پنکه هم می‌توانید برای خشک کردنشان کمک بگیرید.

این سه نکته را رعایت کنید:

  1. از سشوار استفاده نکنید. چون موجب تغییر رنگ و چروکیدگی و جمع شدن بافت کفش می‌شود.
  2. تا زمانی که کفش‌ها کامل خشک نشده‌اند، کفی و بندها را به کفش اضافه نکنید و آن‌ها را نپوشید.
  3. حواستان باشد کفش‌ها در تابش مستقیم نور خورشید خورشید نباشند.

چند نکته در باب شستن کفش با ماشین لباسشویی

  • بعد از اتمام چرخه شست‌وشو، کفش را بیرون بیاورید اگر در ماشین لباسشویی بماند بو می‌گیرد.
  • اصلا سراغ مواد شوینده‌ قوی و سفیدکننده‌ها برای شستن کفش با ماشین لباسشویی نروید.
  • مدت زمان بین 30 تا 45 دقیقه برای شستن کفش با ماشین لباسشویی قائل شوید.
  • در نهایت همیشه کفش‌ها آلوده‌تر از البسه هستند. بنابراین بعد از پایان شست‌وشوی کفش‌ها، برای تمیز کردن مخزن از برنامه Tub Clean در ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • بهتر است بی‌خیال خشک‌کن ماشین لباسشویی شوید و از تابش زیبای خورشید برای خشک شدن کفش استفاده کنید.
چند نکته در باب شستن کفش با ماشین لباسشویی

چند نکته در باب شستن کفش با ماشین لباسشویی

نتیجه‌گیری

اگر علاقه‌مند به کفش‌های خود هستید در پاکیزگی و سالم نگاه داشتنشان کوشا باشید. در این مقاله خواندیم که چه کفش‌هایی برای شست‌وشو در ماشین لباسشویی مناسب هستند و اینکه چه کارهایی باید برای شستن کفش با ماشین لباسشویی انجام دهیم. خواندیم که چه برنامه‌هایی در ماشین لباسشویی برای این کار مناسب هستند و همچنین مرور کردیم که چگونه کفش‌ها را خشک کنیم که آسیب نبینند. برنامه مناسب و درست برای شستن کفش با ماشین لباسشویی، برنامه‌ای است که دمای آب و سرعت چرخشش پایین باشد. این نکته اصلی و مهم این مقاله است. پس از کفش‌ها و پاهای خوشبو لذت ببرید.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.