10 روش مطمئن برای تمیز کردن ماشین لباسشویی | پاکلین
header

10 روش مطمئن برای تمیز کردن ماشین لباسشویی | پاکلین


10 روش مطمئن تمیز کردن ماشین لباسشویی

2023/10/22    ترفندها    بدون نظر 10 روش مطمئن تمیز کردن ماشین لباسشویی

حتما از مادربزرگ‌ها شنیده‌اید که یک رودخانه‌ای بوده که زمستان‌ها یخ آن را می‌شکستند و در آن لباس می‌شستند. حتما اگر خیالپرداز باشید متصور شدن این تصویر کمی سرد و دردآور بوده است. برای مخترعین، این تصاویر یا تصاویری شبیه آن بوده که تصمیم گرفتند کارها را آسان‌تر کنند. حالا در خانه خود می‌نشینید و لباس‌ها در یک چرخه شست‌وشو در ماشین لباسشویی پاکیزه می‌شوند. اما ماجرا همین جا تمام نمی‌شود. چون حتما از خودتان می‌پرسید پس خود ماشین لباسشویی چه؟ برای تمیز کردن ماشین لباسشویی چه کار باید کرد؟ اگر این سؤال به ذهنتان رسیده باید بگوییم سؤال درستی است. پس با ما همراه شوید تا جوابتان را دریافت کنید.

چرا باید ماشین لباسشویی پاکیزه شود؟

ماشین‌های لباسشویی با آب و مواد شوینده سر و کار دارند. این بدان معنی است که همیشه میزانی رطوبت در آن‌ها باقی می‌ماند و رطوبت هم مستعد رشد ویروسها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. بنابراین در طول زمان مخصوصا برای خشکشویی در ولنجک با توجه به آب و هوا اگر پاکیزه و ضدعفونی نشوند ممکن است باعث آلودگی البسه و بوی بد شوند و همچنین ساز و کارشان نیز با اختلال همراه شود.

مانند هر ماشین دیگری، ماشین لباسشویی نیز قطعات مختلفی دارد که باید جداگانه تمیز و جرم‌گیری شوند. برای بهتر تمیز کردن ماشین لباسشویی این قطعات را بشناسیم:

· محفظه جاپودری

پس از مدت زمانی لایه‌هایی شبیه جلبک و جرم در محفظه جاپودری به وجود می‌آید. باید جاپودری را از محفظه‌اش بیرون آورد و قطعاتش را با آب گرم و مواد شوینده جرم‌گیری و سپس خشک کرد. همچنین محفظه‌اش را با اسپری سرکه حسابی تمیز و خشک کرد. شیارها را کاملا تمیز کرد و جاپودری را به جای اولش بازگرداند.

· دیگ ماشین لباسشویی

محفظه دیگ فلزی ماشین لباسشویی به دلیل وجود حفره‌های زیاد مستعد جذب رسوب و باکتری است. باید با مواد شوینده داخل آن را تمیز کرد.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی

· فیلتر ماشین لباسشویی

محفظه فیلتر در پایین ماشین لباسشویی قرار دارد. بعد از مدتی در آن پرز و مو جمع می‌شود. با توجه به توضیحات دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی باید آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید آبی که در آن قسمت جمع شده تخلیه شود. سپس با ماده تمیز کننده و یک مسواک قدیمی و اسپری سرکه ان را تمیز کنید. در آخر خشک کرده و در جای خود قرار دهید.

· بدنه ماشین لباسشویی

لکه‌هایی که بر بدنه ماشین لباسشویی می‌ماند با اسپری کردن مایع شوینده و دستمال مرطوب باید تمیز و جرم‌گیری شود تا عمر بدنه کوتاه نشود. در مسیر تمیز کردن ماشین لباسشویی نباید از بدنه آن غافل ماند.

· لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

این قطعه از ماشین لباسشویی باید مداوم تمیز شود. همچنین آبی که در آن می‌ماند باید خشک شود چون موجب ایجاد کپک و بوی بد می‌شود. باید در داخل درب و روی لاستیک آن سرکه ریخت و با یک برس یا مسواک قدیمی نرم آن را تمیز کرد.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با 10 روش مطمئن

“بعد از شست‌وشوی لباس‌ها با یک دستمال خشک دیگ ماشین لباسشویی را خشک می‌کنم و تمام! تمیز می‌شود!”

باید گفت که خشک کردن ماشین لباسشویی بعد از شست‌وشو مانع از رشد کپک می‌شود اما  این کار ربطی به ضدعفونی و تمیز کردن ماشین لباسشویی ندارد. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی روش‌های مختلف جرم‌گیری و ضدعفونی وجود دارد که در ادامه مقاله آن‌ها با هم بررسی می‌کنیم.

1- تمیز کردن ماشین لباسشویی به صورت ماهانه

ماهانه تمیز کردن ماشین لباسشویی برای پاکیزه ماندن محفظه دیگ بسیار مفید است. در ماشین‌ لباسشویی‌هایی که گزینه تمیز کردن خودکار دارند این کار به سادگی قابل انجام است. در غیر این صورت می‌توانید درجه آب را روی ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد بگذارید و در مدت زمان ۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر بسته به دفعات ضدعفونی کردن ماهانه، ماشین را را خالی از البسه روشن کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی به صورت ماهانه

تمیز کردن ماشین لباسشویی به صورت ماهانه

2- تمیز کردن ماشین لباسشویی با سفیدکننده

سفیدکننده‌ها ضدباکتری و جرم‌گیر هستند بنابراین گزینه خوبی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی می‌توانند باشند. نصف فنجان سفیدکننده را در دیگ ماشین لباسشویی و نصف دیگر فنجان را هم در داخل محفظه جاپودری می‌ریزید. سپس ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید تا با آب داغ و خالی از البسه شسته شود.

اگر امکان متوقف کردن ماشین بعد از روشن کردن آن وجود دارد، اجازه دهید آب و سفیدکننده یک ساعت در دیگ ماشین بمانند و دوباره آن را راه‌اندازی کنید. در آخر هم یک دور ماشین را در حالت آبکشی قرار دهید تا سفیدکننده کامل شسته شود. پس از اتمام کار ماشین آن را کاملا خشک کنید و درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا درزها هم کاملا خشک شوند.

3- تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص جرم‌گیر

از راه‌های ساده و بی‌دردسر تمیز کردن ماشین لباسشویی، استفاده از قرص جرم‌گیر است. قرص‌های جرم‌گیر، جرم و رسوبی را که ممکن است به واسطه استفاده از پودرهای نامرغوب و چرک مانده از لباس‌‌ها ایجاد شود؛ را به خوبی از بین می‌برند. همچنین موجب از بین رفتن بوی بد ناشی از رسوب‌ها می‌شوند.

بعضی از قرص‌های جرم‌گیر بسیار قوی هستند و برای لباسشویی‌های حجم بیشتر استفاده می‌شوند. بنابراین در انتخاب قرص جرم‌گیر باید به سایز ماشین لباسشویی و میزان قدرت جرم‌گیر دقت کنید. در صورت نیاز می‌توانید از دو عدد قرص برای تأثیر بیشتر برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده کنید.

قرص جرم‌گیر را در محفظه جاپودری قرار دهید و ۶۰ دقیقه با دور معمولی ماشین را راه‌اندازی کنید. دقت کنید که پیش از انجام این کار، ماشین لباسشویی کاملا خشک و از استفاده قبلی مدت زمانی گذشته باشد.

4- تمیز کردن ماشین لباسشویی با اسید سیتریک

آب و صابون نیز رسوباتی دارد. اگر این رسوبات باعث ایجاد کپک در ماشین لباسشویی شود بهترین راه تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده از اسید سیتریک است. در کنار اسیدسیتریک برای از بین بردن بوی بد ماشین می‌توان از جوش شیرین نیز استفاده کرد.

در تمیز کردن ماشین لباسشویی در از جلو، یک پیمانه اسید سیتریک را در صورت نیاز به همراه یک دوم پیمانه جوش شیرین را داخل محفظه جاپودری می‌ریزید. ماشین لباسشویی را روی دمای بالا تنظیم می‌کنید. سپس تنظیمات را روی شست‌وشوی طولانی قرار می‌دهید. دمای بالا بهتر است حدود 90 درجه سانتیگراد باشد.

در هر ماشین لباسشویی پیش از انجام این کار، لاستیک دور درب ماشین لباسشویی و اطراف آن را با اسفنج و مایع شست ‌وشو تمیز کنید و کپک‌ها را بردارید. زبانه‌ها و نقاط کوچک را هم حسابی تمیز کنید تا راه برای تأثیر اسید سیتریک باز باشد.

5- تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا با اسید سیتریک

در ماشین لباسشویی‌هایی که دربشان از بالا باز می‌شود دمای 90 درجه سانتیگراد برای ترکیب شدن با اسید سیتریک مناسب است. تنها تفاوت آن با ماشین لباسشویی‌های درب از جلو این است که باید صبر کنید مخزن آب پر شود سپس مخلوط اسید سیتریک و جوش شیرین را به آن اضافه می‌کنید و‌ بگذارید یک دقیقه بچرخد. سپس برای یک ساعت آن را متوقف کنید و پس از گذشت ساعتی، اجازه دهید دور شست‌وشو تمام ‌شود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا با اسید سیتریک

تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا با اسید سیتریک

6- تمیز کردن ماشین لباسشویی با آمونیاک و سرکه

لاستیک‌های کار شده در ماشین لباسشویی با آمونیاک به خوبی جرم‌گیری می‌شوند. ممکن است افرادی به آمونیاک حساسیت داشته باشند. به همین دلیل این روش مناسب این دسته از افراد نیست. مگر  اینکه در صورت استفاده از دستکش و ماسک مشکلی نداشته باشند.

در یک ظرف آب گرم، یک یا دو قاشق چای‌خوری آمونیاک و نصف لیوان سرکه اضافه کنید و هم بزنید. با یک دستمال تمیز و آغشته کردن آن به این محلول تمامی جرم‌ها را پاک کنید. هر دو ماه یا ماهی یک‌بار می‌توانید از این روش استفاده کنید.

7- تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه

این روش برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی مفید است. را تمیز کنید. نصف لیوان جوش‌شیرین را با یک لیتر سرکه در یک ظرف مخلوط کنید. دستمال تمیزی را به این ترکیب آغشته کنید و بدنه ماشین لباسشویی‌ را حسابی تمیز کنید و برق بیندازید.

8- تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا با سرکه سفید

پس از روشن کردن ماشین لباسشویی محفظه آن را با آب گرم پر کنید. سپس طولانی‌ترین چرخه شستشو را انتخاب کنید. چهار لیوان سرکه سفید را در طول کار کردن ماشین لباسشویی، داخل محفظه آن که با آب گرم پر شده است بریزید. یک لیوان جوش‌شیرین هم برای از بین رفتن بوی بد به آب گرم اضافه کنید.

اجازه دهید ماشین لباسشویی پنج دقیقه کار کند. سپس به مدت یک ساعت ماشین را خاموش کنید تا آب داغ و سرکه و جوش شیرین تمامی رسوب‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرند. بعد از یک ساعت دوباره ماشین لباسشویی را روشن کنید تا چرخه‌اش تمام شود و در آخر آن را خشک کنید.

9- تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص ماشین ظرفشویی

یک روش جالب برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده از یک عدد قرص ماشین ظرف‌شویی به همراه یک عدد بلور سودا، یک استکان سفیدکننده و یک استکان سرکه یا یک استکان جوش‌شیرین است. این ترکیب را مستقیم داخل محفظه ماشین لباسشویی می‌ریزید و آن را روشن کنید.

با یک اسفنج یا ابر، کپک‌ها یا رسوباتی را که ممکن است پس از پایان کار ماشین هنوز باقی مانده باشند تمیز می‌کنید و مجدد ماشین لباسشویی را راه‌اندازی می‌کنید. بنابراین هم ماشین لباسشویی بسیار تمیز می‌شود و هم بوی نامطبوع آن کامل از میان می‌رود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص ماشین ظرفشویی

10- تمیز کردن ماشین لباسشویی با شوینده مرکباتی

این روش برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی بسیار مناسب است. شوینده‌های مرکباتی را می‌شود در منزل نیز تهیه کرد. پوست یک عدد لیموترش، لیموشیرین و پرتقال را در یک ظرف شیشه‌ای می‌گذارید و رویشان را با سه پیمانه سرکه سفید پر می‌کنید. یک پیمانه از این ترکیب را بعد از اینکه دو هفته در یک جای تاریک ماند و هر روز برای ترکیب شدن بهتر شیشه را تکان دادید؛ داخل یک ظرف اسپری بریزید. این ماده را بر روی لکه‌های بدنه و مخازن ماشین لباسشویی اسپری کنید و با برس و مسواک قدیمی نرم حسابی رسوبات را از بین ببرید.

نتیجه‌گیری

به سبب تفاوت ماشین ‌لباسشویی‌های درب از جلو و درب از بالا، در تمیز کردنشان کمی تفاوت وجود دارد که به ساختار آن‌ها برمی‌گردد. همچنین برخی از ماشین‌های لباسشویی که برنامه پاکسازی اتوماتیک دارند می‌توانند روند تمیز کردن ماشین لباسشویی را اتوماتیک انجام ‌دهند. اما برای سایر ماشین‌های لباسشویی این امکان وجود ندارد. برای جلوگیری از رشد باکری‌ها قارچ‌ها و همچنین بوی بد باید هر چند وقت یک بار بدنه، داخل و اجزای ماشین لباسشویی تمیز شوند که ما در این مقاله 10 روش مطمئن این کار را به شما معرفی کردیم.

برچسب ها:

دیدگاه ها


Warning: Use of undefined constant have_comments - assumed 'have_comments' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 2

**ایمیل شما منتشر نخواهد شد**




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/pakleanc/public_html/blog/wp-content/themes/mpk/comments.php on line 15
نام و نام خانوادگی:   

پست الکترونیکی:   

آدرس وب سایت:   

  


تمامی حقوق این وب سایت برای خشکشویی آنلاین پاکلین محفوظ می باشد.